2017 tavaszán meghívást kaptam betegképviselőként az Európai Gyógyszerügynökség (EMA) egyik “Scientific Advice working party” megbeszélésére, ahol egy olyan per-klinikai fázisban lévő gyógyszert fejlesztettek, amely sok-sok évvel ezelőtt talán segíthetett volna extrém koraszülött fiam állapotán és annak későbbi következményein.
A megbeszélés lényege arra irányult, hogy a multidiszciplináris szakemberekből álló csapat eldöntse, megfelel-e minden kritériumnak a kutatás során fejlesztett és az állatkísérletekben kipróbált gyógyszer, annak érdekében, hogy a kutatás következő fázisába léphessen a folyamat.
Akkoriban még nem hallottam “beteg képzésről” és az EMA ugyan felkészített a feladatomra, ettől függetlenül ömlött a hátamon a víz a 2 órás megbeszélés során. Egyre közeledett a pillanat, hogy a betegszempontokat vegyük sorra a folyamat során, de csak a saját tapasztalataimra tudtam hagyatkozni, amikor elmondtam az érveimet. Mennyivel egyszerűbb dolgom lenne ma, EUPATI Fellow-ként, azaz Képzett Páciensként ugyanazon a megbeszélésen.
Jogosan adódik a kérdés, vajon beleszólhat-e a beteg, hogy mivel foglalkozzanak a kutatók, a gyógyszeripari szakértők, és valóban lényeges volt a betegként megélt tapasztalatom a kutatók és az etikai bizottság szakembereinek?
Az EUPATI válasza egyértelműen igen.
Az European Patients Academy on Therapeutic Innovation - A Terápiás Innovációk Európai Betegakadémiája (EUPATI) oktató programján keresztül a képzésben résztvevők megtanulják a gyógyszerfejlesztés alapjait, kiemelve a betegek bevonásának szerepét a teljes folyamat során.
A pácienseknek alapvető érdekük, hogy tudják, mi történik velük ellátásuk során és az EUPATI épp arról gyűjt folyamatosan információt, hogy mi történik a gyógyszerkutatás-fejlesztés világában.
Ezt a tudást igyekszik továbbadni a pacienseknek, amely a korábbitól eltérő, új szerepet kínál a betegszervezeteknek.
A kutatásetikai bizottságokban Európa-szerte egyre több helyen valódi pácienseket hívnak meg laikus képviselők helyett, mondván, ők képesek az adott betegséggel kapcsolatos valódi problémáikról beszámolni. De részt vehetnek kutatásban aktív tagként, akiknek épp az a tudásuk, hogy évek óta élnek a vizsgált betegséggel vagy annak következményeivel.
Sokszor szaklektorként dolgoznak, hogy érthetően legyen megfogalmazva például az információn alapuló beleegyező nyilatkozat, illetve a betegséggel kapcsolatos tájékoztatók, vagy gyógyszerkészítmények leírásai.
A pácienseknek alapvető szerepe van az egészségügyi kutatásokban, de van-e elég páciens aktivista aki értőn részt is tud ezekben venni?
Az EUPATI az oktatásra és képzésre összpontosít, annak érdekében hogy növelje a szakértő betegek számát és képességét, hogy megértsék és értőn részt vegyenek a gyógyszerkutatási és -fejlesztési folyamatokban, valamint javítsák a nyilvánosság számára az objektív, megbízható, betegbarát információk elérhetőségét.
Minél informáltabb és kompetensebb egy beteg az ellátása során, annál jobb az egészségügyi ellátásának eredménye.
A 15 hónapos elektronikus képzés folyamán megismerkednek a gyógyszerkutatás, pre-klinikai és klinikai fejlesztés, a klinikai vizsgálatok alapjaival, a teljes gyógyszer szabályozási rendszerrel, a biztonság és farmakovigilancia fontosságával és az egészségügyi technológia-értékelési (HTA) szervezetek, vállalatok és etikai bizottságok működésével.
A gyakorlati képzés során a résztvevők betekintést nyernek, hogy betegként milyen módon kapcsolódhatnak be az orvostudomány fejlesztésének olyan kulcsfontosságú területeibe, mint az előny-kockázat felmérés, a farmakovigilancia és az egészségügyi technológiák értékelése.
Minden elméletben tanult anyag felhasználásával, gyakorlati példákon keresztül megvizsgálják, hogy a betegek hogyan járulhatnak hozzá az orvostudományi kutatás és fejlesztés (K+F) folyamatának hatékonyabbá és beteg központúbbá tételéhez.