Egy átlagos napon az újszülött intenzív osztályon, a babák ellátása mellett a szakemberek képzése is zajlik, egyes koraszülött intenzíveken a NIDCAP szempontok szerinti megfigyelési módszer gyakorlásával. A megfigyelt extrém koraszülött babát az édesanyja látja el, akire jellemző, hogy elhivatott, aktívan részt vesz gyermeke ellátásában, mindennapjaiban.
A megfigyelés során a szakemberek által készült 5 oldalas írásos feljegyzést átadták az édesanyának, majd 1 héttel később kiderült, hogy az édesanyának nem volt ideje elolvasni az 5 oldalas dokumentumot. Mi lehetett ennek az oka?
Hogyan kell az orvos- és nővérképzésnek változnia és alkalmazkodnia a Z generációhoz?
Generációk felosztása
Veteránok: 1946 előtt született generáció, akikre a lojalitás és fegyelem a jellemző és az oktatást - tanulást csak oktatási intézményben tudják elképzelni.
A baby-boom korszak: 1946-1964 között születettek, konzervatív – a munkának élő emberek. A hagyományos oktatást preferálják jegyzetekkel, kiegészítő anyagokkal.
X generáció: 1965-1980 között születettek, a munkának élő, de önerőből építkező emberek. A rugalmas oktatási rendszert preferálják, elfogadják a távoktatást, de csak azt akarják tanulni, ami közvetlenül a hasznukra válik.
Y (Milleniálok): 1981-1996 között születettek. Szociálisan tudatos, munka-magánélet egyensúlyát preferáló generáció. Élvezi a kísérleti - felfedező tevékenységeket, szereti és tudja használni a legújabb technológiát, a kreatív interaktív gyakorlatokat és a csapatmunkát preferálják.
Z generáció 1997-2009. Állandó internet kapcsolatban élnek, de védik a magánéletüket. Az oktatásban a kreatív megközelítéseket és technológiai összetevőket, az aktív tanulást részesítik előnyben. Ők azok, akik az internet világába születtek és el sem tudják képzelni nélküle az életet. Gond nélkül használják és sajátítják el a számítógépek és az internet adta lehetőségeket, mint bármelyik generáció előttük.
A Z generációs fiatal szakemberek oktatása minden szinten hatalmas kihívást jelent és ami a legaggasztóbb, a figyelmük 8 másodpercnél tovább nem köthető le.
A podcastek, weboldalak, szimulációk, interaktív videós oktatóanyagok, internet alapú oktatási játékok használatát preferálják és ebből adódóan azonnali visszajelzést várnak teljesítményükről.
A gyakorlati oktatást kedvelik, ahol azonnal reflektálhatnak és megbeszélhetik észrevételeiket. A közösségi média használata számukra már jóval több, mint kapcsolatban maradni az ismerősökkel, családdal, főleg az ismeretek átadására és terjesztésére, a kommunikáció megkönnyítésére használják.
Az orvos- és nővérképzés hagyományos megközelítése helyett ezeknek a hallgatóknak személyre szabott tapasztalatra lesz szükségük. A Z generációról ismert, hogy a többi generációhoz képest rövidebb a figyelemük, és elvárják, hogy a nekik bemutatott oktatási anyagok vonzóak legyenek. Az információk visszakeresése mindig is egyszerű volt ezen generáció szülötteinek, de hiányoznak az információk értékeléséhez szükséges készségek, és ehhez segítségre lesz szükségük.
Miért fontos ez a PICikre nézve?
Az egyre idősebb PIC-en dolgozó orvosok – nővérek a mindennapi feladatok mellett az egyre fiatalabb korosztályhoz tartozó szakemberek, illetve az ellátásba bekerülő gyermekek szüleinek életkorából adódó kihívásaival kell szembenézniük és ezekhez alkalmazkodniuk.
A Z generációra jellemző, hogy nem szeretik az oktatáshoz hozzárendelt olvasást, virtuális képeken-videókon keresztül tanulnak, ebből adódóan egyre kevesebb a tapasztalatuk a tankönyvek használatával, mint tanulási forrással.
A személyre szabott oktatást preferálják, melyben a vizuális módszereket aktív tanulás követi. A hagyományos előadási mód képekkel, videókkal, egyéb szemléltető eszközökkel vonzó lehet számukra, de inkább a gyakorlati tapasztalatokat részesítik előnyben, a lehető legrövidebb oktatási idő felhasználásával.
Azonnal tudást szeretnének, amelyhez az internet segítséget nyújt számukra és ebből adódóan kevésbé valószínű, hogy kérdéseket tesznek fel.
Nincsenek hozzászokva a személyes oktatáshoz, emiatt egy ilyen helyzetben bizonytalanság és a szorongás lép fel bennük és inkább nem kérdeznek. A határidőket nehezen tartják, és jellemzően halogatnak a tanulás és munka terén, azonban elvárják, hogy az oktatók- munkáltatók azonnal készen álljanak amennyiben kérdésük vagy segítségre van szükségük.
A családbarát programok oktatásában, alkalmazkodva és kihasználva a Z generáció erősségeit, csak a szükséges információkra érdemes hagyatkoznunk és amennyire lehet a mobil technológiák és applikációk segítségével kell az oktatási anyagot eljuttatnunk a tanulók számára. A visszacsatolás során fontos az oktatók online elérhetősége, amely a sokszor-kevés mennyiség függvényében tud hatékonyan működni.
A változás és változtatás elengedhetetlen annak érdekében, hogy a koraszülött és beteg újszülött babák szülei megfelelően informáltak legyenek gyermekükkel kapcsolatban és szintén nélkülözhetetlen a következő generációt ellátó szakszemélyzet oktatása érdekében.