Magyarországon a 2000-es évek óta egyre nagyobb figyelem fordul a gyógypedagógiai szakirodalomban és a gyógypedagógiai vizsgálat és fejlesztés gyakorlatában a látássérülés addig kevésbé ismert típusára, amikor nem a vizuális inger érzékelése, hanem az inger agyi feldolgozása sérült. Ez a probléma egészen más tünetekkel jár, mint a szem betegségéből eredő látássérülések.
A jelenség gyakoriságának növekedése összefügg a kissúlyú, éretlen koraszülöttek és a súlyos agysérülést szenvedett, vagy fejlődési rendellenességgel született gyermekek számának növekedésével, ezáltal számarányuk növekedésével a gyógypedagógiai fejlesztésre és gondoskodásra szoruló gyermekek között. Az USA-ban dolgozó és publikáló szerzők kutatási adatok alapján évekkel ezelőtt 50% fölé becsülték az agysérülés okán látássérült gyerekek arányát a látássérült gyerekek között (pl. Lueck-Dutton 2015).
Míg a szem sérült működése leginkább alacsony látásélességgel, színlátási zavarokkal, csökkent kontrasztérzékenységgel és/vagy a látótér szűkületével vagy a látótérben keletkező vakfoltokkal jellemezhető, az agyi feldolgozás zavara egészen más problémákat okoz. Ilyenek a fixáció hiánya vagy rövidsége, a gyenge és hullámzó vizuális figyelem, a zsúfoltan elhelyezkedő ingerek kezelésének nehézsége kis (pl. olvasás) és nagy térben (pl. közlekedés).
Ennek megfelelően a hagyományos látássérült gyermekekre kidolgozott és alkalmazott gyógypedagógiai diagnosztika és terápia nem alkalmas az agyi feldolgozási zavaros gyerekek megsegítésére.
A CVI gyanús gyermekek kiszűrésére lehetőséget jelentene a koraszülött utógondozó rendeléseken tiflopedagógus bevonása, aki koraszülöttség vagy más perinatális sérülés miatt rizikó csoportba tartozó csecsemők és kisgyermekek funkcionális látását megvizsgálná. Ezek a vizsgálatok alkalmat teremtenének a ROP-on átesett gyerekek látásállapotának nyomon követésére és a látás fejlődésében elmaradó vagy kóros tüneteket mutató (CVI gyanús) gyerekek kiszűrésére, a szülő tanácsadására és a gyermekek tovább küldésére tiflopedagógiai fejlesztésre.
A fejlesztés lehetőségek érzékeltetésére következzék néhány alapvető módszer, amelyek közül érdemes kiválasztani az adott gyermek számára szükséges eszköztárat.
- Látásstimulálás, a fixáció kialakítása.
- Vizuális funkciók fejlesztése: fixáció, tekintet váltás, szemmel követés, majd lokalizálás, pásztázás, az értő látás fejlesztése: képek felismerése, formák egyeztetése, alak-háttér megkülönböztetése, hasonlóságok és eltérések megfigyelése, vizuális emlékezet fejlesztése, stb. Olvasni tanuló és tudó gyermekeknél betűk felismerése, sor tartása, nagyítás alkalmazása, felolvasó program használatának tanítása.
- Környezet adaptálása: mind nagyobb térben (ismerős és ismeretlen helyszínek), mind a kis térben (pl. íróasztal, feladatlap, szöveg) zsúfoltság mentes, a feldolgozási zavarral terhelt idegrendszer számára is érthető, elkülöníthető, értelmezhető környezet kialakítása pl. jelölések, felületek színnel elkülönítése, kisebb egységekre tagolás, kiemelés, stb.)
- Környezet felkészítése: A gyermek fejlesztése és felkészíte mellett a gyógypedagógus feladata lehet a környezet számára egyértelmű javaslatok, útmutatások kidolgozása,
- amelyek a gyermek minél eredményesebb működésének feltételeit biztosíthatják.
A 2023-as év elején létrehoztuk (Gadó Márta és Gellért Júlia) a látáscentrum.hu weboldalt, amely az első magyar nyelvű honlap ebben a témában. A honlap készítésénél külföldi mintákat követünk, mások mellett Skóciában, Angliában, Hollandiában, az Egyesült Államokban ismerünk ilyen honlapokat. Ezeket egyszerű nyelvezetben, de szakmailag magas színvonalon tájékoztatnak a kórkép jellemzőiről, a vizsgálat és a terápia lehetőségeiről.
Az elmúlt fél évben a honlapon kínált magán ellátás keretében 20 gyermek vizsgálatára került sor. A vizsgálatok hasznosak és eredményesek voltak, de ezeken keresztül is érezhető volt, hogy mennyire esetleges, hogy a rászoruló gyermek szülei megtalálnak-e minket és tudják-e vállalni a vizsgálati díj megfizetését.
A Semmelweis Egyetem Gyermekklinika Fejlődésneurológiai Ambulanciáján december 1-től induló tiflopedagógiai rendelés reményeink szerint erre kínál államilag finanszírozott, team munkában végzett, szakmailag jó színvonalú szolgáltatást.